Prijzen onder druk
De honger naar grondstoffen is groot
Uit: Dehaco Magazine - jaargang 3, editie 10, 2021
1 juni 2021 t/m 31 juli 2021
Als gevolg van de Coronapandemie staan de grondstofprijzen en transportprijzen sterk onder druk. De 27 belangrijkste grondstoffen in alle mogelijke categorieën – edelmetalen, industriële metalen, landbouw en energie – zijn de voorbije zes maanden zonder uitzondering in prijs gestegen. Dat is vrij uniek.
De Purchase Managers Index (PMI) is een belangrijke graadmeter voor de handel en staat op dit moment gigantisch hoog. Dat betekent dat er optimisme is over economisch herstel en dat het aantal nieuwe orders fl ink is gestegen. De keerzijde is dat levertijden oplopen en grondstoff en opraken waardoor de prijzen verder stijgen.
De verhoogde grondstofprijzen wordt mede aangevoerd door de Chinese grondstoff enhonger. China herstelde relatief snel van de opdoff er die corona veroorzaakte en produceert inmiddels alweer enige tijd op volle toeren.
Ook bij Dehaco ondervinden wij de gevolgen van de marktsituatie met betrekking tot wereldwijde schaarste en stijgende grondstofprijzen van kunststoff en zoals polyethyleen (PE), polypropyleen (PP) en polyethyleentereftalaat (PET), staal, blik en karton. Belangrijke grondstoff en die ook nodig zijn voor het fabriceren van een groot aantal van onze producten. Denk hierbij aan afvalzakken, tapes en spuitlijmen maar ook aan hydraulische uitrustingsstukken.
En die hoge transportkosten, hoe zit dat dan?
Er is een schreeuwend tekort aan zeecontainers. De stremming van het Suezkanaal heeft deze situatie niet beter gemaakt, de gevolgen daarvan zullen wekenlang en misschien zelfs maandenlang doorwerken. De vraag is zo hoog opgelopen dat de prijzen op handelsmarkten drie tot vier keer hoger liggen dan een jaar terug. De schaarste aan lege containers om de geëxplodeerde Chinese export af te voeren en de stremming van het Suezkanaal is een belangrijke oorzaak van de ongekende tariefstijgingen op de route Azië-Europa. Daar lijkt voorlopig geen kentering in te komen, bovenop de reguliere containertarieven en een mogelijke ‘omvaartoeslag’ om de schepen via Kaap de Goede Hoop te laten varen wordt er nu ook al gesproken over ‘piekseizoentoeslagen’.
Voor de pandemie uitbrak, viel een container al te huren voor 2.000 dollar (1.650 euro). In 2020 betaalden bedrijven die erg omhoogzaten soms 10.000 dollar om een container uit China te laten overkomen.
Uiteraard doen wij er alles aan om de gevolgen voor de klant zo beperkt mogelijk te houden, gelukkig hebben we hier voldoende slagkracht voor om continu te schakelen. We ontkomen er niet aan om, ondanks onze inspanningen, hiervan effect te zien in onze eigen prijsstellingen.
We vertrouwen op uw begrip.