30 jaar partnerschap
Dehaco & Mantovanibenne
Voor de eerste ontmoeting tussen Dehaco en Mantovanibenne moet er zo’n dertig jaar terug in het geheugen gegraven worden. Frank Berbée en Cor Nell, toentertijd algemeen directeur en verkoper hydrauliek, kunnen het zich niet meer zo helder voor de dag te halen. Paolo Mantovani, vandaag de dag directeur bij Mantovanibenne, weet dat echter nog wel te vertellen. “We hebben elkaar voor het eerst op de Intermat in Parijs in 1991 ontmoet, daarna zijn jullie bij ons in Mirandola – Italië langs geweest”. Dat laatste weten de mannen zich natuurlijk nog wel te herinneren... Iets met sigaren, vino en goed eten. Na vele ontmoetingen te hebben gesproken over producten, de toekomst van de sloopwereld en de goede band met Paolo Mantovani, maakte Dehaco uiteindelijk tot de allereerste dealer wereldwijd van Mantovanibenne met exclusiviteit in de Benelux.
Benne
In eerste instantie bouwde, het in 1963 opgerichte, Mantovanibenne alleen graafbakken en producten voor de agrarische sector. Beetje bij beetje kwamen daar ook hydraulische aanbouwdelen voor sloopwerken bij. Zo begonnen ze in de jaren tachtig eerst met vergruizers uit Japan, de Kami-Kami. Dit was een vaste vergruizer die door Mantovanibenne werd aangepast. Zoals Frank gemakkelijk zegt: “de ‘oren’ eraf en een vlakke plaat erop”. Niet veel later is Mantovanibenne zelf vergruizers gaan maken, de welbekende MCP-serie. Deze serie was de eerste reeks hydraulische aanbouwdelen die Mantovanibenne zélf bouwde. Volgens Cor was dit voor die tijd een betaalbare hightech vergruizer.
Innovazione
De hechte partnerschap zorgde ook voor een nauwe samenwerking in het verbeteren van producten. Frank vertelt dat er helemaal in het begin, samen met Wim Beelen, veel tijd is gestopt in verbeteringen aan de MCP vergruizers. De vergruizers waren niet zwaar genoeg aan de kant van de vaste bek, waardoor er scheuren ontstonden. Frank: “Dehaco heeft toen zelf de zijkanten van de vergruizers verzwaard, om weerstand te bieden tegen het sterke Nederlandse beton en dat voeren ze tot op de dag van vandaag nog steeds door bij Mantovanibenne”. Het sterke Nederlandse beton was en is nog steeds erg interessant voor de rest van de wereld. Cor noemt Nederland: “De tuin voor de hele wereld aan sloopgereedschap”. “Het beton is hard, de klussen zijn moeilijk, het is klein. De sloopwereld kijkt naar Nederland. Iedereen wil zijn sloopgereedschap hier proberen en ervan leren”.
CR140
Hoewel de fabriek in Mirandola ontzettend groot is, voelt het familiebedrijf heel persoonlijk en klein aan. Dat komt medeomdat het bedrijf luistert naar speciale wensen van de klant. Zoals het geval was met Lek Sloopwerken. Maarten Lek had de wens voor een andere stand van de bek op een CR betonschaar, voor meer kracht. Samen met de engineer van Mantovanibenne zijn we toen tot een CR140 gekomen. Een 14-tons wegende betonschaar, waar er maar één van is. Ideaal voor het slopen van kunstwerken.
Pico bello
MBI levert ‘pico bello’ vergruizers, schrootscharen en betonscharen. Allemaal producten die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit de sloopwereld. Bel met de specialist voor een passend advies: 088 - 20 20 600
CR140 betonschaar Lek Sloopwerken.