Een geslaagde behandeling begint bij een goede lasser
Dehaco’s “Hydraukliniek”
Eind september is de CR40 betonschaar van de firma Scheffer onder handen genomen door het service team van Dehaco. De betonschaar is inmiddels twee jaar oud, maar door het vele gebruik zijn de tanden van een betonschaar op een gegeven moment aan een opknapbeurt toe. Daarom komt de CR40 van Scheffer voor periodiek onderhoud bij Dehaco op visite om aan zich te laten sleutelen. De afdeling hydrauliek is wat dat betreft net een schoonheidskliniek. Onderdelen worden vervangen, tanden worden weer in model opgelast. Het klinkt alsof het zo gebeurd is, maar als we met lasser Leo spreken, blijkt er toch behoorlijk wat werk achter verscholen te zitten.
Leo Grimbergen is sinds begin 2018 lasser bij Dehaco en heeft zijn eigen lasafdeling in de “hydraukliniek”. Hier is hij druk met het oplassen van hard slijtvast materiaal (zoals scharen), het repareren van scheuren, het boren van gatenpatronen, het fabriceren van kopplaten, machinale bewerking en nog veel meer.
Enthousiast legt Leo het traject van de CR40 van Scheffer uit: “Zodra de CR40 binnenkomt haal ik er een lasmal bij. Aan de hand van die mal zie ik hoeveel er versleten is”. Laagje per laagje bouwt Leo dan het versleten deel weer op met lasdraad. Totdat hij net zo hoog is als de mal. De laagjes worden iedere keer in tegengestelde richting gelast, zodat er zo min mogelijk lucht tussen kan komen en het zo solide mogelijk is. Als alle laagjes erop zitten, tekent Leo op de gelaste laagjes het model en slijpt hij het bij. Dan is het tijd voor de laatste harde laag. “De punten hebben de meeste belasting, daar gaan twee lagen chroom op. Achter de punt schuurt het alleen, dan is een laag chroom en kruisjes genoeg”. Tijdens het proces mag het gelaste deel niet te snel afkoelen. Vandaar dat Leo er ’s avonds een isolatie-deken oplegt en het ’s ochtends eerst opwarmt voordat hij eraan begint.
Met de CR40 van de firma Scheffer is Leo zo’n tachtig uur bezig geweest. Dat is toch niet zo 1,2,3 gedaan dus. En dan gaat hij ook nog eens in de werkplaats hydrauliek door de algehele controle om te kijken of de bek wel goed recht open en dicht gaat, hij wordt gesmeerd en getest of er geen lekkages zijn. Kortom, veel werk maar nodig! Periodiek onderhoud zorgt ervoor dat het product langer mee kan gaan. Ons team biedt daarin graag ondersteuning. Voor advies en tips kunt u natuurlijk ook altijd bij ons terecht.