Dehaco via asbestbranche naar medische sector
Auteur: Boudewijn Warbroek
Bron: Bouwmachines, editie 24 april 2020
De sprong naar de medische sector is voor Dehaco minder vreemd dan op het eerste oog lijkt. Als totaalleverancier voor de sloop-, recycling- en asbestsaneringsbranche importeert het bedrijf altijd al mondkapjes en andere beschermingsmiddelen. Het verschil is slechts dat de aantallen nu fors zijn verhoogd, en dat de afzetmarkt een andere is.
Roer om in drie weken in plaats van drie jaar
‘Wij hadden al plannen om ons blikveld te verbreden naar de medische sector. Alleen is het nu in drie weken gegaan, in plaats van in drie jaar’, zegt commercieel directeur Martijn van Duyvenvoorde van Dehaco.
In januari 2020 kreeg Dehaco voor het eerst te maken met het Corona-virus. ‘Wij konden opeens geen beschermende overalls en mondkapjes meer bestellen. Onze toeleverende bedrijven zitten in Wuhan. Er mochten geen beschermingsmiddelen meer uit China worden geëxporteerd. Daarnaast begon de Chinese overheid op grote schaal alles terug te kopen, ook bij ons. Wereldwijd is er heel veel aan China teruggeleverd. De Chinese overheid ging zeer daadkrachtig te werk’, aldus Van Duyvenvoorde.
Het zwarte scenario dat uitkwam
Kijkend naar deze signalen, ging Dehaco de situatie rond de Corona-uitbraak, die in Wuhan was begonnen, op de voet volgen. Van Duyvenvoorde: ‘Wij zagen hoe groot het was in China. Toen zeiden wij hier intern tegen elkaar: wie zegt dat ons hier niet hetzelfde staat te wachten?’ Vanaf dat moment ging Dehaco anticiperen op mogelijke stappen voor als het Corona-virus ook zou uitbreken in Nederland en andere Europese landen. ‘Dat was natuurlijk een zwart scenario, maar het is wel uitgekomen.’
Quarantaine-pakket
Intussen zag Dehaco hoe het virus in eerste instantie in Azië om zich heen greep. Dit leidde tot de levering van quarantainepakketten aan ziekenhuizen in Vietnam en Thailand. Met deze pakketten kan een bestaande zaal of kamer worden omgebouwd tot een volledig geïsoleerde ruimte op onderdruk, zoals ook bij asbestsanering wordt gebruikt. ‘Dat quarantaine-pakket hebben we samengesteld uit middelen die we altijd al in ons assortiment hadden’, verduidelijkt Van Duyvenvoorde.
Dat er een schreeuwende behoefte is aan met name mondkapjes en beschermende overalls, ervaart Dehaco elke dag opnieuw. ‘Het gaat niet alleen om ziekenhuizen, maar ook om huisartsenposten, verzorgingstehuizen, en bijvoorbeeld agenten die niet onbeschermd over straat willen. Via-via melden zich nu steeds meer instanties bij ons.’
Doorlopende bestelling
Dehaco heeft voortdurend een bestelling van 1 miljoen mondkapjes uitstaan bij drie leveranciers in China. Dit zijn fabrikanten waarbij het Nederlandse bedrijf voorheen ook al beschermingsmiddelen afnam. Inmiddels is de productie hier flink opgeschaald, en is export dus ook weer toegestaan. Wel is er één restrictie: elke bestelling moet vooruit worden betaald. Na elke levering plaatst Dehaco direct een nieuwe order, zodat dan opnieuw in totaal 1 miljoen kapjes in bestelling zijn.
Transport
Het moeilijkst is nog om vanuit China het transport naar Nederland te regelen. ‘Er is een groot tekort aan vrachtvluchten’, weet Van Duyvenvoorde. ‘Normaal gesproken gaat 60 procent van de exportgoederen mee met passagiersvliegtuigen. Maar die mogelijkheid is weggevallen. Daardoor zijn de tarieven ook enorm gestegen, van 3 dollar per kilo naar 20 dollar per kilo.’
Dehaco heeft in China een Nederlander op locatie die de zendingen controleert en de transporten regelt. ‘Hij spreekt vloeiend Chinees, dat komt nu extra goed van pas.’ Over de kwaliteit van de bestellingen maakt Dehaco zich nog de minste zorgen. ‘Alle beschermingsmiddelen en dus ook mondkapjes zijn gecertificeerd naar Europese standaarden. Daar hebben we nog nooit problemen mee gehad.’
Crisis van 2009 was startsein voor een nieuw begin
Dehaco plukt nu de vruchten van een strategie die tien jaar geleden werd uitgestippeld. ‘In 2009 kregen wij een harde klap van de financiële crisis’, vertelt Van Duyvenvoorde. ‘Toen zijn we ons gaan bezinnen op de vraag hoe we onze horizon konden verbreden. We waren tot dat moment leverancier van hydraulische uitrustingsstukken, maar wilden ons in meer productgroepen gaan specialiseren. Voor ons was 2009 het startsein om te gaan bouwen aan een hybride organisatie.’
Door de koerswijziging ging Dehaco zich in toenemende mate ook richten op onder meer waternevelaars en op de persoonlijke beschermingsmiddelen die nu opeens zo gewild zijn. ‘We wilden onze markt verbreden, en we wilden wereldwijd actief zijn. Dat is allebei gelukt. We zijn nu actief in 45 landen. Daar hebben we op dit moment duidelijk voordeel van.’
Vraaguitval?
Van Duyvenvoorde zegt dat Dehaco in een ‘onwerkelijke situatie’ is beland. ‘Veel bedrijven hebben te maken met vraaguitval. Wij zijn juist hartstikke druk. Ik vind het bijna bezwaarlijk om te zeggen, maar het is wel zo.’
Wat Van Duyvenvoorde tot nu toe van deze crisis heeft geleerd? ‘Dat asbestsaneerders slimme ondernemers zijn. Veel van onze klanten hebben al vroeg bij ons aan de bel getrokken en gevraagd om extra beschermingsmiddelen. Zij hadden heel snel in de gaten dat ze in actie moesten komen en moesten anticiperen. Dat ze verder moesten kijken dan volgende week of de week erop. Die slimheid zie je niet in alle sectoren.’